Badania prowadzone w Pracowni stanowią niepowtarzalną okazję, by przyjrzeć się, w jaki sposób dziecko poznaje świat i jak funkcjonuje w nowym dla siebie otoczeniu. Wszystkie badania, które prowadzimy, mają formę wesołej zabawy i mogą stanowić źródło ciekawych doświadczeń dla całej rodziny.
Każda wizyta rozpoczyna się od przywitania, przedstawienia przebiegu spotkania oraz podpisania zgody na udział w badaniu. Jest to także czas dla Malucha, na spokojne rozejrzenie się w nowym miejscu i oswojenie z nim.
Następnie niemowlęta wykonują różne zadania, dzięki którym wiemy, na co patrzą i dlaczego, oraz jak długo skupiają uwagę na różnych obiektach. Sprawdzamy jak reaguje ich mózg w zależności od tego co widzą i słyszą. Badamy wspólną zabawę rodziców i ich dzieci, co pozwoli na lepsze zrozumienie rozwoju zdolności komunikowania się i samoregulacji w niemowlęctwie. Dokładniej poznajemy również wpływ wczesnego doświadczenia na dalszy rozwój. Ta wiedza w przyszłości umożliwi rozwijanie nowych metod badań przesiewowych i wczesnego wspomagania rozwoju w pierwszych latach życia.
Przebieg spotkań dostosowujemy do indywidualnych potrzeb każdego malucha, a opiekunowie mogą w komfortowych warunkach nakarmić i przewinąć niemowlę. Z przyjemnością odpowiadamy na Państwa pytania. Zapewniamy przyjazną atmosferę i moc nowych, ciekawych doświadczeń dla dzieci i ich rodziców. Dzięki obecności gotowych do zabawy członków naszego zespołu oraz licznych zabawek, dzieci nigdy się u nas nie nudzą.
W związku z pandemią SARS-Cov-2 dokładamy wszelkich starań, żeby zminimalizować ryzyko zakażenia. Pomieszczenia laboratorium są wietrzone i ozonowane po każdej wizycie rodziców z dzieckiem. Wszystkie zabawki, opaski i urządzenia są dezynfekowane po każdym użyciu. Badacze przez całe spotkanie są ubrani w maseczki i/lub przyłbice.
Do udziału w naszych badaniach zapraszamy rodziny z Warszawy i okolic. W zależności od projektu zapraszamy na jedno lub kilka spotkań. Aktualnie poszukujemy Maluchów do 14 miesiąca życia.
Zgłoszenia przyjmujemy:
– mailowo: babylab@psych.pan.pl
– przez formularz zgłoszeniowy:
W odpowiedzi na wysłane zgłoszenie otrzymają Państwo maila z potwierdzeniem, a Państwa dane zostaną dodane do naszej bazy. Kiedy Maluch osiągnie odpowiedni wiek do udziału w jednym z naszych projektów, skontaktujemy się telefonicznie w celu przekazania szczegółów dotyczących spotkania i wyboru dogodnego dla Państwa terminu wizyty.
W przypadku pytań, zapraszamy do kontaktu.
Administratorem Państwa danych osobowych, w zależności od projektu w którym biorą Państwo udział, jest Instytut Psychologii PAN lub Uniwersytet Warszawski.
Projekt Usiądź i Przyjrzyj się Światu (2024-…)
Badanie „Usiądź i Przyjrzyj się Światu” ma na celu zrozumienie, jak nauka samodzielnego siedzenia wpływa na rozwój społeczno-komunikacyjny niemowląt. Wiemy, że osiąganie kamieni milowych w rozwoju motorycznym, takich jak siadanie, czworakowanie czy chodzenie, otwiera nowe możliwości interakcji niemowląt z otoczeniem. Chcemy szczególnie przyjrzeć się temu, jak nauka siedzenia wpływa na produkcję dźwięków mowy, koordynację ruchów oraz uwagę wzrokową niemowląt. Wyniki badania mogą dostarczyć nowych informacji na temat trajektorii rozwoju niemowląt i pomóc w lepszym zrozumieniu, jak wczesne umiejętności motoryczne wpływają na późniejsze zdolności komunikacyjne.
Badanie obejmuje cztery spotkania, które odbędą się na różnych etapach nauki siadania przez dziecko:
Podczas każdego spotkania dziecko będzie bawić się różnymi zabawkami, a my będziemy obserwować jego zachowania. Zarówno dziecko, jak i rodzic, założą specjalne opaski z czujnikami ruchu oraz okulary z miniaturowymi kamerami. Dzięki temu będziemy mogli analizować ruchy i kierunek patrzenia niemowlęcia.
Dodatkowo przeprowadzimy zadania eye-trackingowe, aby zbadać, na jakie elementy dziecko patrzy najdłużej podczas oglądania krótkich filmików. Monitorujemy również rozwój motoryczny za pomocą specjalnej skali i obserwacji zabaw z dzieckiem.
Projekt „Sensori” (2024-…)
W projekcie „Sensori” chcemy przyjrzeć się temu jak niemowlęta oglądając twarze osób mówiących w języku ojczystym oraz obcym reagują na te języki. Pierwszy rok życia to okres intensywnych zmian w percepcji twarzy i mowy, którym towarzyszą zmiany w mózgu. Niemowlęta codziennie mają kontakt z mową i ruchami ust, co pozwala im integrować informacje za pomocą różnych zmysłów. Celem projektu jest sprawdzenie, czy mowa aktywizuje nie tylko obszary mózgu odpowiedzialne za słuch i wzrok, ale także za czucie i ruch.
Do badania zapraszamy niemowlęta w wieku około 5 lub 10 miesięcy. Spotkanie ma formę zabawy i obejmuje kilka etapów: wprowadzenie, przygotowanie do badania EEG, prezentację krótkich filmików, zabawę z dzieckiem oraz drugą serię filmików w dwóch językach (polskim i greckim). Podczas filmików i zabawy mierzymy aktywność mózgu i śledzimy ruchy oczu dziecka. Na koniec rodzice wypełniają kwestionariusz dotyczący porodu, stanu zdrowia dziecka i środowiska, w jakim żyje.
Badanie pomoże zrozumieć, czy angażowanie wielu obszarów mózgu pozwala niemowlętom rozpoznawać dźwięki mowy, rozumieć słowa i je wymawiać. Wyniki dostarczą cennych informacji o wczesnym rozwoju percepcji mowy i integracji sensorycznej u niemowląt. Zapraszamy rodziców z niemowlętami do udziału w badaniu, które pomoże odkryć, jak dzieci uczą się języka i wchodzą w interakcje z otaczającym ich światem.
Projekt Rączki do góry (2020-2024)
W projekcie „Rączki do Góry!” chcemy przyjrzeć się rozwojowi umiejętności komunikacyjnych niemowląt w pierwszym roku życia. Niemowlęta w komunikacji z rodzicami korzystają z różnych nabytych i rozwijanych kompetencji – wzrokowych, motorycznych i wokalnych; przenoszą wzrok między przedmiotami, bądź utrzymują na nich uwagę przez dłuższy czas, sięgają po interesujące zabawki lub wokalizują w sposób coraz bardziej przypominający dźwięki otaczającego je języka. Co więcej, w kolejnych miesiącach życia rozwój motoryczny niemowląt powiązany jest z uczeniem się precyzyjnego wybierania odpowiednich form odpowiedzi – przykładowo, uczą się „odpowiadać” wokalnie na mowę rodzica, zmniejszając współwystępującą aktywność rąk i nóg. W ramach naszego badania chcemy przyjrzeć się zależnościom pomiędzy tymi zachowaniami niemowląt w interakcji z rodzicem oraz sprawdzić, jak zmieniają się one wraz z rozwojem. Zakładamy, że umiejętność wybierania właściwej formy odpowiedzi jest zasadniczą częścią uczenia się komunikacji z rodzicem, a zatem może być znacząca dla zrozumienia podstaw rozwoju językowego w późniejszym okresie.
Regularne wizyty w wieku 4-, 6-, 9-, 12- i 24-miesięcy pozwolą nam to sprawdzić jak wraz z rozwojem maluchów zmieniają się zachowania dzieci (ruchowe, wzrokowe, wokalne) oraz zależności, w jakich ze sobą pozostają. W trakcie badania niemowlęta ubrane będą w specjalne czujniki, dzięki którym możliwy będzie precyzyjny pomiar aktywności motorycznej. Minikamerki założone na głowach, a także zadania eye-trackingowe, pozwolą nam zobaczyć na co patrzą maluchy, a nagrania audio umożliwią analizę różnych typów wokalizacji. Mamy nadzieję, że nasz projekt pozwoli dostarczyć nową wiedzę na temat prekursorów pomyślnego rozwoju językowego.
Projekt jest finansowany przez Narodowe Centrum Nauki w ramach konkursu SONATA BIS 8.
Grant 2018/30/E/HS6/00214.
Projekt Gadające Głowy (2018-2021)
Projekt „Gadające Głowy – EEG” ma na celu sprawdzenie, w jaki sposób niemowlęta wykorzystują informacje wzrokowe w kształtowaniu wiedzy o dźwiękach mowy. Badania nad percepcją mowy audiowizualnej, czyli mówiących twarzy, wykazują, że informacje, które niemowlę czerpie z ruchu ust mają duże znaczenie dla rozwijania się repertuaru dźwięków mowy dziecka, a także rozumienia mowy i samego mówienia. Druga połowa pierwszego roku życia dziecka to okres bardzo intensywnych zmian w percepcji twarzy i mowy, czemu towarzyszą zmiany w sposobie analizowania informacji przez mózg. Dlatego właśnie chcemy dowiedzieć się jak mózg niemowląt reaguje na poszczególne elementy mówiących twarzy, wykorzystując nowoczesne nieinwazyjne metody obrazowania pracy mózgu.
Projekt „Gadające Głowy – NIRS & ET” ma na celu sprawdzenie, w jaki sposób niemowlęta wykorzystują informacje wzrokowe w kształtowaniu wiedzy o dźwiękach mowy. Badania nad percepcją mowy audiowizualnej, czyli mówiących twarzy, wykazują, że informacje, które niemowlę czerpie z ruchu ust mają duże znaczenie dla rozwijania się repertuaru dźwięków mowy dziecka, a także rozumienia mowy i samego mówienia. Druga połowa pierwszego roku życia dziecka to okres bardzo intensywnych zmian w percepcji twarzy i mowy, czemu towarzyszą zmiany w sposobie analizowania informacji przez mózg. W trakcie badania Niemowlęta oglądają prezentowane na ekranie krótkie filmy. Pokazują one twarze aktorek wypowiadających różne sylaby, tytułowe „Gadające Głowy”. Podczas pierwszej części, gdy Niemowlęta oglądają filmy, obserwujemy aktywność ich mózgu za pomocą specjalnego systemu wizualizacji mózgu fNIRS (ang. near infrared spectroscopy). System ten został dostosowany do badań niemowląt i pozwala na zupełnie bezinwazyjny, komfortowy, i niezauważalny dla dziecka pomiar. Podczas drugiej części, wykorzystując metody śledzenia ruchów oczu, eye-tracker, mierzymy uwagę wzrokową niemowląt na różne elementy mówiących twarzy (np. usta, oczy).
Podsumowanie naszej pracy znajdą Państwo w cyklicznie wydawanych newsletterach, przygotowaliśmy także krótkie opisy podsumowujące poszczególne projekty. Zapraszamy do lektury.
Projekt Raz, dwa, trzy Maluch Patrzy (2019-2020)
W trakcie badania niemowlęta oglądają prezentowane na ekranie krótkie filmy. Pokazują one twarze aktorek wypowiadających różne sylaby, a także kolorowe animacje. Podczas gdy dziecko ogląda filmiki, eye-tracker automatycznie wykonuje szereg pomiarów. Mierzymy uwagę wzrokową na różne elementy mówiących twarzy (np. usta, oczy), szybkość przenoszenia uwagi pomiędzy różnymi elementami na ekranie a także zmiany szerokości źrenicy dziecka, co pozwala później wnioskować o jego czujności w trakcie badania. Projekt ma na celu pogłębienie wiedzy o tym, w jaki sposób zmienia się uwaga niemowląt w zależności od tego, czy są w stanie wysokiej lub niskiej czujności oraz zebraniu informacji dotyczącej przetwarzania przez niemowlęta mowy audiowizualnej.
Projekt BaGa! (2016-2018)
Projekt BaGa ma na celu uzyskanie informacji w jaki sposób Maluchy rozróżniają dźwięki mowy i głosy. Umiejętność rozrózniania dźwięków mierzona będzie na poziomie fizjologicznym za pomocą specjalnego zestawu do nagrywania biosygnałów (EEG). Zestaw ten jest stworzony specjalnie z myślą o maluchach i pozwala na zupełnie bezinwazyjny i niezauażalny dla dziecka pomiar. Do wzięcia udziału w badaniu zapraszamy rodziców z niemowlętami w wieku 8-10 miesięcy.
Projekt Uwaga na Chmury (2015-2017)
W projekcie Uwaga na chmury! Chcemy sprawdzić jak zmienia się uwaga niemowląt w zależności od poziomu ich czujności. Podczas prezentowania na ekranie pojawiających się i znikających, kolorowych obrazków, mierzymy szybkość z jaką maluchy przenoszą swoją uwagę a dzięki możliwości śledzenia zmian rozszerzenia źrenicy badamy czujność dziecka.
Projekt Polsibs (2013-2016)
POL-SIBS to polska część międzynarodowego projektu badawczego EUROSIBS, zajmującego się śledzeniem rozwoju psychicznego niemowląt, których starsze rodzeństwo ma diagnozę zaburzeń ze spektrum autyzmu. W projekcie biorą udział również dzieci mające rodzeństwo bez takiej diagnozy. Celem projektu jest lepsze zrozumienie, dlaczego u niektórych dzieci pojawia się autyzm a u innych nie, oraz jak możemy wcześniej niż obecnie diagnozować to zaburzenie.
Projekt Poznaję siebie i świat wokół mnie (2013-2016)
Projekt Poznaję siebie i świat wokół mnie ma odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób zdolności regulowania swojej uwagi, emocji i zachowania w różnych sytuacjach wiążą się z rozwojem poznawczym i języka u dzieci w pierwszych latach życia. Ponadto badamy, jak różne wczesne doświadczenia wpływają na rozwój małych dzieci. W badaniu biorą udział rodziny z obszaru całej Warszawy, o bardzo różnej sytuacji zawodowej i finansowej. Zależy nam na tym, żeby uczestniczące rodziny jak najlepiej odzwierciedlały zróżnicowanie wśród mieszkańców stolicy. Badanie składa się z kilku spotkań w ciągu pierwszych dwóch lat życia dziecka. Dzięki temu będziemy mogli lepiej zrozumieć, jak zdolność do samoregulacji rozwija się i zmienia się w czasie u tych samych dzieci na przestrzeni kilku lat.
Projekt Jak uczą się niemowlęta? (2012-2015)
W projekcie Jak uczą się niemowlęta? badamy związki między zdolnością niemowląt do samoregulacji a procesami uczenia się i kierowaniem własną uwagą wzrokową. Sprawdzamy, w jaki sposób różne czynniki, takie jak geny, temperament, interakcje rodzice-dziecko czy wczesne doświadczenia wpływają na rozwój samoregulacji, czyli zdolności do regulowania własnego stanu. W ramach projektu powstają nowe metody badania samoregulacji niemowląt w trakcie uczenia się. Udział w badaniu obejmuje jedno spotkanie z dzieckiem i jego rodzicami w wieku 4-12 miesięcy. Zebrane informacje pozwolą nam porównać wpływ różnych czynników na samoregulację niemowląt w różnych momentach rozwoju.
Projekt Twarze (2013-2015)
Celem projektu Twarze jest określenie związków między mimiką osoby dorosłej a skłonnością niemowlęcia do podążania za wzrokiem tej osoby. W trakcie badania, niemowlak ogląda prezentowany na ekranie eye-trackera film, o długości około 2 minut. Film przedstawia twarz aktorki, która wyraża różne emocje i kieruje wzrok na różne przedmioty. Porównując wyniki uzyskane przez dzieci w różnym wieku, będziemy mogli lepiej zrozumieć mechanizmy typowego rozwoju pod koniec pierwszego roku życia dziecka. Udział w badaniu obejmuje jedno spotkanie, kiedy dziecko ma 8,5-9,5 miesiąca lub, kiedy ma 11,5-12,5 miesiąca.