Na początku 2025 roku ukazały się nasze dwie nowe publikacje dotyczące rozwoju językowego i zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). Pełne teksty naszych prac znajdziesz pod linkiem lub w zakładce Publikacje:
Praca przeglądowa Early selective attention to the articulating mouth as a potential female-specific marker of better language development in autism: a review
W pracy teoretyczno-przeglądowej dr Itziar Lozano i współautorzy proponują na podstawie istniejących badań, że płeć żeńska może być potencjalnym czynnikiem ochronnym w zakresie rozwoju językowego u osób z autyzmem. Oznacza to, że potrzebujemy większej liczby badań, które systematycznie określą ścieżki rozwoju językowego u osób z ASD różnej płci. Praca stanowi podstawę badań prowadzonych aktualnie przez dr Lozano w ramach projektu Sonatina finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.
Praca badawcza A Concurrent Validity Study of the Mullen Scales of Early Learning (MSEL) and the MacArthur-Bates Communicative Developmental Inventory (CDI) in Infants with an Elevated Likelihood or Diagnosis of Autism
W ramach międzynarodowego konsorcjum Eurosibs analizowaliśmy rzetelność różnych narzędzi do oceny rozwoju językowego u niemowląt ze starszym rodzeństwem z diagnozą ASD. Celem było porównanie, czy różne wersje językowe tych samych narzędzi dają taki sam pomiar w każdym z badanych krajów (Wielka Brytania, Holandia, Szwecja, Polska). Polską część badania zrealizował zespół BabylabPAN dzięki finansowaniu Narodowego Centrum Nauki w ramach projektu Polsibs. Takie analizy są niezwykle ważne, ponieważ pozwalają wykryć różnice międzykulturowe oraz między językami w zakresie ścieżek rozwoju niemowląt, u których częściej wykrywa się autyzm. W pracy pokazujemy, że narzędzia wypełniane przez rodzica są ogólnie zgodne z narzędziami, w których psycholog ocenia rozwój językowy. To co ważne, to wyższa zgodność między narzędziami wśród rodziców, którzy mają już jedno dziecko z diagnozą ASD. Oznacza to, że szybsze i tańsze do wykorzystania narzędzia przesiewowe dla rodziców są wystarczające do pierwszej oceny rozwoju językowego dziecka.