W projekcie „Rączki do Góry!” naszym celem jest dowiedzieć się, w jaki sposób maluchy uczą się kontrolować ruchy poszczególnych części ciała, a także koordynować swoje ruchy z zachowaniami rodzica.
W naszym najnowszym artykule, opublikowanym w czasopiśmie Entropy, nasz zespół (a przede wszystkim nasza doktorantka Zuzanna Laudańska i dr David López Pérez) analizował koordynację ruchów rączek i nóżek w dwóch różnych sytuacjach: zabawy swobodnej (ang. free play) oraz rytmicznej zabawy z rodzicem grzechotkami (ang. rattles play).
Zmiany w ruchach mierzyliśmy u tych samych maluchów pomiędzy 4 a 12 miesiącem życia aż 4 razy! W publikacji pokazujemy, że dopiero w 9 i 12 miesiącu maluchy są w stanie efektywniej kontrolować swoje ruchy i elastyczniej dopasowywać je do danej sytuacji. Wyniki wskazują, jak wiele miesięcy dziecko potrzebuje spędzić na aktywnym wykonywaniu różnych ruchów (np. w czasie zabawy) zanim nauczy się sprawnie organizować swoje działania.
Kolejnym etapem analiz jest sprawdzenie w jaki sposób ruchy ciała dziecka są związane z nauką mówienia.
Wypowiadanie dźwięków mowy to wykonywanie skomplikowanych ruchów i koordynacja pracy wielu mięśni. Dodatkowo wymaga pewnego rodzaju dostrojenia się do tego co robi i mówi rodzic. To niezwykle złożona nauka i wielkie wyzwanie dla małego człowieka! Mamy nadzieję, że już niedługo będziemy mogli się z Państwem podzielić wynikami tej części analiz!
Cały artykuł (w jęz. angielskim): [klik]