Nowy artykuł Zespołu BABYLab PAN!

W projekcie „Rączki do Góry!” badamy zależności pomiędzy wczesnym rozwojem motorycznym a umiejętnościami społeczno-komunikacyjnymi. Do tego potrzebujemy jednak precyzyjnych narzędzi, które pozwolą nam mierzyć nowe umiejętności w zakresie tak zwanej motoryki dużej (czyli przykładowo nauki siadania, czworakowania czy chodzenia) oraz motoryki małej (czyli precyzyjnych ruchów rąk).

Niezwykle istotna jest dla nas dostępność stosowanych przez nas narzędzi, tak, by mogły one znaleźć jak najszersze zastosowanie. Dlatego zdecydowaliśmy się opracować polską adaptację darmowego i ogólnodostępnego amerykańskiego kwestionariusza mierzącego rozwój motoryczny w niemowlęctwie i wczesnym dzieciństwie (Early Motor Questionnaire, EMQ-PL). Przetestowaliśmy jego rzetelność w dwóch badaniach – online (z udziałem 640 rodzin) oraz na żywo w naszej pracowni (z udziałem 100 rodzin). Przeprowadziliśmy szereg analiz, sprawdzając jak dobre jest to narzędzie w poszczególnych grupach wiekowych, jak zmienia się wraz z wiekiem dziecka i na ile wyniki są porównywalne z tradycyjnie stosowaną skalą rozwojową (AIMS).

Co więcej, zaobserwowaliśmy różnice w podskali dotyczącej motoryki dużej pomiędzy dziećmi, które miały skierowanie na konsultacje fizjoterapeutyczne i tymi, które takich zaleceń nie miały. Sugeruje to, że kwestionariusz ten może znaleźć przyszłe zastosowanie jako narzędzie przesiewowe, pozwalające zidentyfikować dzieci, które mogą potrzebować wczesnych interwencji w zakresie rozwoju motorycznego – na przykład regularnej fizjoterapii pediatrycznej. Rozwój motoryczny umożliwia dzieciom poznawać świat na nowe sposoby i ma ogromne znaczenie dla rozwoju społeczno-komunikacyjnego, dlatego niezwykle istotna jest identyfikacja wszelkich trudności w tym obszarze.

W artykule opublikowanym w European Journal of Pediatrics szczegółowo opisaliśmy nasz proces tłumaczenia i adaptacji kwestionariusza, by ułatwić kolejnym naukowcom sprawne przygotowywanie nowych wersji językowych. Zachęcamy do lektury!

Laudańska, Z., Szmytke, M., Radkowska, A., Malinowska-Korczak, A., Babis, K., López Pérez, D., Tomalski, P. Improving access to assessments of early motor development in local languages: polish adaptation of the Early Motor Questionnaire. Eur J Pediatr (2023). https://doi.org/10.1007/s00431-023-04895-4

Link do artykułu po angielsku:
https://link.springer.com/article/10.1007/s00431-023-04895-4

Link do kwestionariusza:
https://osf.io/vfw52

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *