dr hab Przemysław Tomalski

Stanowisko: profesor Instytutu
Kierownik Pracowni Neurokognitywistyki Rozwojowej Babylab

„Moje główne zainteresowania naukowe skupiają się wokół związków pomiędzy rozwojem psychicznym a rozwojem mózgu. Moje dotychczasowe badania sprawdzały, w jaki sposób wczesne doświadczenia i środowisko, w którym rozwijają się niemowlęta wpływają na ich sposób radzenia sobie z wyzwaniami, a także na uczenie się i organizowanie swoich działań. Aktualne projekty dotyczą tego, w jaki sposób codzienne interakcje rodzic-niemowlę kształtują funkcje mózgu dziecka.”

Pełna lista publikacji (otwarty dostęp) na stronie Researchgate

E-mail: ptomalski@psych.pan.pl

Wybrane publikacje:

López Pérez, D.*, Tomalski, P.*,  Radkowska, A., Ballieux, H., Moore, D.G. and the TALBY Team (in press). Efficiency of scanning and attention to faces in infancy independently predict language development in a multi-ethnic and bilingual sample of 2-year-olds. First Language, doi: 10.1177/0142723720966815

López Pérez, D., Ramotowska, S., Malinowska-Korczak, A., Haman, M. & Tomalski, P. (2020). Working together to orient faster: the combined effects of alerting and orienting networks on pupillary responses at 8 months of age. Developmental Cognitive Neuroscience, 42, 100763. doi: 10.1016/j.dcn.2020.100763

López Pérez, D.,  Radkowska, A., Rączaszek-Leonardi, J. and Tomalski, P., The TALBY Study Team (2018). Beyond Fixation Durations: Recurrence Quantification Analysis Reveals Spatiotemporal Dynamics of Infant Visual Scanning. Journal of Vision, 18(5):5. doi: 10.1167/18.13.5.

Niedźwiecka A., Ramotowska S. & Tomalski P. (2018). Mutual Gaze During Early Mother–Infant Interactions Promotes Attention Control Development. Child Development, 89, 2230-2244. doi: 10.1111/cdev.12830 

Tomalski, P., Marczuk, K., Pisula, E., Malinowska, A., Kawa, R., & Niedźwiecka, A. (2017). Chaotic home environment is associated with reduced infant processing speed under high task demands. Infant Behavior & Development, 48(Pt B), 124-133.  doi: 10.1016/j.infbeh.2017.04.007

Tomalski, P. (2017). Cognitive neuroscience. In B. Hopkins, E. Geangu, & S. Linkenauger (Eds.), The Cambridge Encyclopedia of Child Development (pp. 576-581). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/9781316216491.092

Johnson M.H., & Moore D.G. (2016). Training attention control outside the lab: a contingent eye-tracking study of infants from diverse SES backgrounds.  Journal of Applied Developmental Psychology, 43, 8-17,
doi:10.1016/j.appdev.2015.12.005

Johnson M.H., Senju A. & Tomalski P. (2015). The two-process theory of face processing: Modifications based on two decades of data from infants and adults. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 50, 169-179.
doi: 10.1016/j.neubiorev.2014.10.009

Karmiloff-Smith A., Casey B.J., Massand E., Tomalski P., Thomas M.S.C.  (2014). Environmental and genetic influences on neurocognitive development: the importance of multiple methodologies and time-dependent intervention. Clinical Psychological Science, 2(5),628-637. doi: 10.1177/2167702614521188

Kushnerenko E*., Tomalski P*., Ballieux H., Ribeiro H., Potton A., Axelsson E.L., Murphy E. and Moore D.G. (2013). Brain responses to audiovisual speech mismatch in infants are associated with individual differences in looking behavior, European Journal of Neuroscience, 38(9), 3363-3369. (* equal contribution)

Tomalski P., Moore D.G., Ribeiro H., Axelsson E., Murphy E., Karmiloff-Smith A., Johnson M.H. and Kushnerenko E. (2013). Socio-economic status and functional brain development – associations in early infancy. Developmental Science, 16(5), 676-687, doi: 10.1111/desc.12079.

Guiraud J., Tomalski P., Kushnerenko E., Ribeiro H., Davies K., Charman T., Elsabbagh M., Johnson M.H. & the BASIS Team (2012). Atypical audiovisual speech integration in infant at risk for autism. PLOS One, doi:10.1371/journal.pone.0036428

Guiraud J., Kushnerenko E., Tomalski P., Davies K., Ribeiro H., Johnson M. H., and the BASIS Team (2011). Differential habituation to repeated sounds in infants at high risk for autism. Neuroreport, 22(16), 845-849.

Tomalski P. & Johnson M.H. (2010). The effects of early adversity on the adult and developing brain. Current Opinion in Psychiatry, 23(3), 233-238.